Jan 25, 2013

Three turn to four = :) H.A.P.P.Y..............


بسم الله الرحمن الرحيم

Pertemuan yang tidak diduga, bila mata saling memandang maka terbitlah rasa kasih sayang. Bak kata pepatah dari mata turun ke hati cewah! bermadah la pulak. Pertemuan bermula di Wawa Seafood Restauran, pada malam jumaat yang penuh keberkatan . Di saat menunggu makanan sampai, datang lah seekor anak kucing yang terhuyung hayang, sangat comel tapi comot. Geram jer aku tengok, apa lagi lepas je makan, terus jumpa tuan kedai. Tuan kedai kata no hal, anak kucing tu pun dah ditinggalkan oleh B.O.N.D.A tercinta. tuan kedai siap suruh aku "promote" lagi kat kawan-kawan yang nak anak kucing. 
Top: Sebelum dibersih dan dimandikan, Below: Muka selepas mandi (agak pasrah gitu)

Langkah-langkah yang perlu dilakukan sekiranya mengutip (stray cat) tak kiralah sama ada adult @ kitten.

1) Beri mereka makanan dulu, kalau kitten bagi yang soft food kalau adult boleh terus bagi yang jenis biscuit no problem.

2) Bersihkan dengan kain lembap muka, telinga, keempat2 kaki, dan jika kekotoran melampau bolehlah dimandikan tapi dengan air suam (air paip + air panas = suam-suam kuku)

3) Semasa operasi pembersihan "kucing junior", kucing-kucing senior yang sedia ada perlulah dikurung terlebih dahulu. Supaya senior-junior tidak terperanjat beruk.

4) Selesai dimandikan letakkan "kucing junior" di dalam sangkar @ carrier. Sediakan tempat tidur, alas dengan kain, kasi panas sikit.

5) Biarkan 30 minit, supaya "kucing senior" lebih banyak information mengenai kehadiran "guest" baru itu.

6) Setelah keadaan tenang, lepaskan kucing senior satu persatu untuk proses suai kenal. Fasilitator a.k.a owner kena biarkan kucing senior mendekati junior dengan sendirinya. Dan owner mesti yakin yang kucing senior adalah seekor kucing yang baik dan penyayang. Insyaallah takkan berlaku pembulian.                  (Tujuan proses perkenalan dilakukan dengan cara "Senior visit Junior" adalah untuk menenangkan kucing senior, supaya mereka berasa lebih berkuasa dan tak merajuk/terpinggir).

** Resultnya: Keesokan harinya semuanya dah boleh main bersama-sama, takder dah hissing menghissing hehehe. Macam biasa bertindak ketua pengawas Meyo, Si boot penolong ketua, dan Si Adu pengawas bawahan hahahahha....

Sesi suai kenal yang pertama: Si boot, Meyo, Adu (yang membuat keputusan menjadi guard si Junior)

7) Proses pendaftaran nama: Di bawah Jabatan Pendaftaran Eijah's World
 Ini adalah memudahkan sekiranya nak bawa kucing pergi verterinar, so kena ade identification pada kad pengenalan pesakit.

Antara shortlist name yang lalu lalang kat kepala aku:

- Mr.bilbo
- Capang
- Junior (finally selected & confirmed)
- Oga
- Oggy

No comments: