Jan 13, 2013

Ada masa "semangat" ku lemau......

Bismillahirahmanirahim......................................

Kelemauan yang dimaksudkan disini boleh lah disamakan dengan "biskut kering" yang dalam tapawe kat rumah yang sudah lemau. Tak crunchy lagi, kalau dicecah teh panas pun dah tak bunyi kruup..kruup..kruup...kruup . Tapi itu biskut, sekali lemau, akan selamanya lemau.Tapi kalau manusia, yang semangat nyer dah lemau? nak pegi mana la pulak. Bila situasi begini datang menyapaku, jiwa rasa macam berperang, sama ada membiarkan saja diriku menjadi "lemau" atau do something supaya diri aku tak jadi macam "biskut kering". Kalau nak jadi pun jadilah "Biskut Oreo, pasal boleh cecah susu dan masih lagi sedap heheheh.

Wahai manusia yang diberi nama "Halijah" mari menyelam sekaki dua ke dalam diri anda untuk mencari sebab musabab kelemauan engkau..

Hasil penyelaman ke dasar diriku......

Bila mana kadar "adrenalin" dalam badan aku menurun, dimana berpunca daripada kurang "urgency" di dalam kerjaya ku kini. Kebanyakkan "task" yang diberi  pada aku agak loose timelinenya. Menyebabkan aku bekerja secara bersenang lenangan......sampai otakku lemau...

Tapi itu semua alasan yang hanya  diatas "surface" sahaja. Padahal semua itu hanya untuk membuatkan aku "sibuk" sehingga aku tak berasa "pathetic" pada diri sendiri. Supaya aku tidak mempunyai kesempatan memikirkan masa depan yang tak dapat kubayangkan. Supaya aku tidak memikirkan betapa aku "takut" untuk menghadapi segalanya. 

Astaghfirullah hal adzim.......................

Apakah aku mahu melarikan diri dari "Ujian" yang perlu diambil oleh setiap hamba-Nya? Apakah cukup dengan pernyataan iman yang diucapkan dimulut? tanpa "Ujian dari-Nya". Sememangnya aku selalu lupa akan hakikat kehidupan ini. Aku lupa kehidupan sebenar bukan di sini, Sedangkan Nikmat dari Mu melimpah ruah bagiku.............Maka 2013, semangatku sudah tidak lemau lagi, dan aku tidak akan takut menghadapinya bersendirian sebab hatiku tidak lagi bersendirian. Walau apa yang mendatang itu semua adalah "ujian". Jadi aku bertekad untuk mengambil "Ujian" itu sehingga pass. Semoga Allah menujukkan jalan-Nya bagiku dan seluruh umat islam yang berasa takut dan ragu-ragu seperti aku suatu ketika dulu.....

Bisikan Hatiku,

Jika engkau lemau... Berehatlah dengan mengimbau akhiratmu...............
Jika engkau resah.... Bermunajatlah kepada -Nya..............
Jika engkau sunyi.....Ingatlah betapa dekatnya Pencipta-Mu....
Jika engkau takut.....Bacalah dan hayatilah kalam-Nya.....
Jika engkau mati......Kembalilah bersama dengan Kasih Sayang Tuhan-Mu....

Jalan Allah adalah Jalan Yang lurus, tapi disepanjang jalan itu akan sentiasa ada cabang syaitan dan hawa nafsu..

No comments: