Dec 4, 2012

Ingat! ada yang semakin menjauh dan ada yang menghampiri.....

Bismillahirahmanirahim.................................


Peringatan buat diriku yang seringkali melupakan tentang hakikat sebenar kehidupan:

Ada benda yang semakin menjauh dari kita iaitu   ................................. Masa lalu
Ada benda yang semakin mendekat kepada kita iaitu..............................Kematian

Al-fatihah buat suami sahabatku Amal, semoga sahabatku Amal tabah menghadapi kehilangan orang yang disayanginya. Semua yang berlaku semestinya ujian dari-Nya kepada kita. Pada jam 7:00 a.m (01/12/2012) aku dikejutkan dengan  berita  pemergian suami Amal melalui SMS kak fazilla. Oleh kerana aku pun tengah sibuk bersiap sedia pergi ke majlis perkahwinan sepupu aku di Batu Pahat, jadi otak macam keliru sikit pagi tu, tambah lah pulak dengan beberapa panggilan temanku yang lain minta kepastian tentang berita itu. Alhamdullilah, SMS takziah aku kepada Amal, di jawab dengan pantas oleh Amal. Lega rasanya bila mendapat maklum balas dari Amal, aku yakin Amal dapat menerima dugaan ini dengan tabah kerana Amal adalah ex-housemateku yang paling sporting dan ceria yang pernah aku kenal amat penyabar dan penyayang orangnya. Insyaallah, aku yakin Allah akan bagi yang terbaik untuk keduanya. Dan kepada aku pula, setiap kali menerima berita kematian, tambah lagi umur yang hampir baya dengan aku. Pasti akan rasa cam kebas-kebas jer, otak ligat berputar adakah aku akan mengadap-Nya dengan kematian yang baik atau tidak. Rasa ngilu mengenangkan saat yang pasti akan kunjung tiba itu. 

Pada hari yang sama aku pergi ke Majlis perkahwinan adik sepupuku umairah a.k.a umi. Meriah bangat, hampir semua saudara mara belah ayah dapat hadir di rumah pak uda. Rasa bersalah juga bila tiba, tengok semua mak-mak sedara dan saudara-saudara yang lain memakai baju kain ela yang mak uda bagi. Huhuhu aku bukan tak nak pakai cuma aku tak sempat nak hantar tempah. (heheh dalam hati cakap tu semua alasan). Baju tu pun masih ada dalam almari tak berjahit. Catering kat batu pahat kira murah jugalah, dahlah lauk sampai 5 jenis (beef black pepper, dalca daging, kurma daging, ayam goreng, acar nenas, nasi putih, nasi beriani) semua tu baru RM10/kepala. Berbaloi ah, tapi takkan nak order kat batu pahat, makan nya kat mersing pulak (contohnyalah). Balik hari jer, pergi pagi balik KL semula dah malam. Tapi yang paling rugi tu masa balik tak singgah rumah tunang ipit (intan) kat lubuk sipat kalo tak dapat ah sebakul dua durian ngan rambutan. Semuanya pasal takut berjangkit "chicken pox" dari abang si Intan huhuhu.

Balik rumah dengan mata yang bengkak, pasal allergy lepas makan "buah mata kucing" . Oleh kerana aku sedar sympton allergik ari ahad, maka terpaksa lah pi NCI belakang rumah pasal klinik kat area nilai ni banyak tutup. Sound funny, selalunya orang allergy seafood ker, shellfish (ni normal bg aku), tapi buah mata kucing pun dah masuk list allergy aku. Hmmmm ni sign of ageing lah ni, makin hilang nikmat dunia kuikui. So dapat jugalah injection Piriton 1cc tapi effect dia kus semangat. Injection malam, tapi sampai pagi esoknya aku dalam condition yang blurr...n berkhayal, hahahah sampai ke pukul 4:00p.m aku rasa cam berhalusinasi. End up aku tak makan pun Piriton tablet  4mg waktu malam aku just ambil cetirizine 10mg waktu pagi. Bukan apa yang Citirizin tu xde effect dizziness or blurrnesss huhuhu. Aku ni dah lah selalu berkhayal, kang ambil lagi piriton bertambah-tambah berkhayal.

Hari ni Alhamdullilah bengkak mata dah kurang cuma tinggal fluffy + redness sikit kat area bawah mata. nampak cam beruang panda pakai makeup ah.. huhuhu. Selalulah aku ni memperingati diri bahawa penyakit adalah cara yang Allah kasihkan kan kita, kerana dengan kesabaran menahan kesakitan maka Allah menghapuskan dosa kita dan memberi pahala kepada kita. Bilamana kita percaya dan beriman kepada-Nya Amin........
  

No comments: