Dec 11, 2012

Eden Confuse......plus scary

Bismillahirahmanirahim.....................


Haa title post ni pun dah semacam jer. Asalnya tajuk ni memang diambil terus dari lubuk "hatiku" la ni. Isu yang menjadikan aku berperasaaan sebegini adalah disebabkan oleh kehadiran @ penjelmaan program-program TV (Malaysia) yang menampilkan selebriti-selebriti sebagai "penasihat" bagi masalah-masalah masyarakat yang berpenyakit sosial.

Yang "Confuse" 

Bukan menyangkal kredibiliti artis-artis ini dalam memainkan peranan sebagai masyarakat yang perihatin. Tetapi lebih kepada perasaan berbelah bagi @ omputih kata "confuse" sebab yang menasihatkan itu > kurang @ > bermasalah daripada yang dinasihatkan itu. Bak kata pepatah melayu "Seperti Ketam Mengajar Anaknya Berjalan" adakah kita nak mengikut ibu ketam yang berjalan kengkang??. Sekarang ni trend, asal ada jer skill berceloteh, popular atau ada rupa, maka seseorang itu mampu menjadi apa sahaja. Jadi pelakon, penyanyi, pengacara, pengarah, penerbit hatta jadi pelawak awam pun boleh. Tapi "come on" lah takkan lah nak jadi "kaunselor" pun seminimum itu "qualification" nya. uitttt senangnya hidup kalau macam tu, mak-mak kita pun boleh pakai baju ngerlip bagai, masuk tv dan membebel 1 jam non-stop kat depan TV kot. Nak jadi penasihat ker, pengkritik ker apatah lagi penceramah benda pertama kena tengok adalah "diri sendiri". Ilmu pengetahuan tu mau (No.1), Akhlak yang baik dan selayaknya dicontohi pun (No.1), Mampu memberikan penyelesaian dengan cara yang berhikmah juga (No.1). Kriteria lain popular, petah dalam percakapan,  cantik, cun melecun, kacak tak hingat, seksi meksi tu dah jatuh berdebuk-debuk ke belakang he. 

Tapi ni tidak, stesen TV semakin menggila berlumba-lumba mengambil artis-artis popular, untuk dijadikan contoh tauladan dan penyelesai masalah "sosial" masyarakat. Sedangkan kebanyakkan masalah "sosial yang kronik" sekarang ni, kalau tak sedikit  pasti sebanyak tempias dari mereka-mereka ini jugak.  

"Mungkin ramai yang tak rasa pelik pun, sebab walaupun selebriti tu tidak bertudung @ berpakaian sendat @ tak cukup kain, wajahnya masih "kebelacanan" orang melayu. Jadi kalau mereka membicarakan "isu-isu penyakit sosial" mungkin tak sedar pun kejanggalanya. Tapi cuba bayangkan kalau "Britney spears" bercakap@menasihatkan kita tentang "masalah remaja dan seks rambang" maybe korang pun akan pelik sama macam aku ni haaaa" - (Mood: pelik memanjang) 

Yang "Scary"

"Scary" gitu,  melihatkan mereka-mereka yang berani menghukum tentang "situasi" seseorang di khalayak ramai. Seperti mereka adalah "super baik", "super betul" dan maybe "super ring"  jajan kegemaran ku dulu. Walaupun ilmu tak sedalam mana atau pengalaman pun tak sebanyak mana tetapi mereka tegar menghukum seseorang. Erkkk memang boleh kalau nak menasihat atau membetulkan diri seseorang, tapi kenalah perbaiki diri sendiri terlebih dahulu. Menghukum seseorang tentang sesuatu yang tidak kita ketahui adalah tidak sewajarnya bagi kita manusia. Hanya Allah sahaja yang layak menghukum. 

Kenapa jadi begini, dari pandangan mata hatiku yang disalurkan melalui neuron-neuron terus ke otak. Perkara ini mungkin terjadi atas sebab-sebab yang tak kita sedari dibawah:

1. Masyarakat terlalu menjadikan "selebriti@artis" sebagai icon dan contoh untuk diikuti. Trend sebegini salah yer kawan-kawan, bagi kita orang mukmin icon sebenar dan utama kita hanya Nabi Muhammad s.a.w. Kalau nak cakap susah untuk mengenali Nabi junjungan kita, pi lah beli Biography atau search kat google dan belajar  pasal Nabi Muhammad. Confirm once kita kenal beliau, takde yang lain yang boleh dijadikan contoh.

2. Apelagi stesen-stesen tv pun berebut-rebut lah ambik artis-artis popular yang masyarakat vote & Like. Pastu disuruhnya pulak artis-artis ni berceloteh pot,pet,pot,pet. Kalu dulu artis-artis ni bercakap pasal gossip2 diorang je, tapi sekarang dah semakin advance sikit levelnya.Hmm yang untung penerbit rancangan juga. Kita ni dok melopong kat depan TV. 

3. Kurang @ takde rasa malu. Kalau ulama-ulama yang benar-benar mendalami ajaran islam sebagaimana dibawa oleh Rasullullah. Mereka lebih suka berkata "tidak tahu" atas segala apa yang mereka tidak tahu. Tapi sekarang ni semakin ramai yang berlagak pandai, semuanya serba tahu, semuanya expert, semua boleh buat. Jujurlah pada diri sendiri, kalau tidak tahu buat cara tak tahu. Kalau tidak berpengetahuan buat cara begitu. Sebelum dimalukan orang lain malulah pada diri sendiri dulu.

Kalau nak juga "Artis" sebagai idol dalam menyelesaikan masalah ummah sekarang ni, pilihlah yang betul-betul mempraktikkan ajaran islam. Barulah rasa sesuai dan eden takkan lagi "confuse" dan "ketakutan". Ini tak eden pun "confuse" nak percaya ke tak apa yang dibebelkan kat TV nun. Macam tak percaya ajo....

"Semoga kita sentiasa dihindari daripada sifat tidak tahu malu & sifat malas mencermin diri sendiri, Jangan segan berkata tidak tahu bila kita tidak mengetahui, Tapi malulah bila kita berkata tahu sedangkan kita tidak betul-betul mengetahui".

No comments: