Dec 24, 2012

Dua Puluh Tiga December......................2312

Bismillahirahmanirahim.........................

Selamat memperingati Tarikh Kelahiran Diriku...................
23 Disember 1983, uwek-uwek sedutan nafas pertama setelah 9 bulan berada di dalam kegelapan rahim seorang wanita yang dipanggil emak. Agaknya begitulah bunyi tangisan pertamaku hehehehe aku pun tak tau yang sebenar-benarnya macam mana. Kekadang tu aku terfikir juga, adakah tangisan bayi yang baru lahir itu adalah tangisan kegembiraan atau tangisan ketakutan. Mungkin gembira kerana diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk melihat dan menerokai kehidupan dunia yang nampak luas dan terang setelah lama bergelap. Atau adakah ia tangisan ketakutan kerana bermulalah ujian dalam memikul amanah Allah sebagai hamba dan khalifahnya di dunia ini.

Nasib baik yong balik kampung, kalau tak takdelah kek ni hehehe. Kek ni bukan "secret recipe" murah jer... kat mersing ni mana nak cari kek ala-ala "secret recipe" hehehe. Nak wat sendiri jangan mimpi lah, tapi  boleh tahan lah sedap kek ni, pasal ayah makan 2 slice. Sebab selalunya jarang ayah makan banyak kek cam ni. Terima kasih juga pada adik ku Qila, si Tabby orange tu memang taste aku he. Tapi kalau meyo, adu ngan si boot ada sekali lagi best. Huhuhu rindu kat mereka, kalau tak disebabkan oleh ketidak laratan aku ke sana sini, memang dah aku angkut sekali semuanya balik kampung huhuhu.
Muka pun dah macam sayo, psl potong kek kol 10 p.m, dah nak tido pun.......
Hidup itu indah bila kita tidak merumitkan kehidupan kita. Salah satu petikan dari majalah Solusi, yang aku yakin dapat membuatkan kita berasa bahagia dengan kehidupan kita sekarang adalh eperti yang aku coretkan di bawah.

"Sentiasalah  memandang orang-orang yang dibawah dalam segala hal duniawi, dan selalulah memandang orang-orang yang diatas untuk segala urusan akhirat"
- Ertinya jika kita berasa serba kekurangan pandanglah orang yang lebih tidak bernasib baik daripada kita nescaya kita bertambah bersyukur. Jika kita berasa puas dengan amalan-amalan kita seharian, pandanglah orang-orang yang lebih atas (alim ulama) necaya kita akan bertambah insaf & takut serta terus memperbaiki akhlak dan amalan kita.

Jadi sempena birthday aku yang ke 29 tahun ni, terimalah lagu yang giler sempoi dari Awie rafael................... Ada yang tersirat disebaliknya yang kekadang kita lupa akan nikmat yang Allah s.w.t telah berikan kepada kita.

"Asalkan Aku OK"

Selamat pagi, selamat pagi aku ucapkan,
Burung merpati bernyanyi di ruang halaman,
Hidup ini indah kukatakan, hidup ini indah lawa,
Hidup ini indah ternyata.

Selamat petang, selamat petang aku ucapkan,
Kanak-kanak kecil berlari di ruang halaman,
Hidup ini indah kukata, Hidup ini indah lawa,
Hidup ini indah ternyata.

Asal aku OK, duit dalam kocek,
Hidup dengan sederhana,
Keluarga semua OK,
Masa depan cantik,

Asal aku OK, hidup macam tauke,
Teman ada sentiasa,
Bernyanyi dan karaoke,
Kaya macam Dato' K

Hidup tanpa masalah dunia,
Hidup mewah tanpa berhutang,
Hati bersih tak lupa sembahyang,
Inilah kehidupan,
Inilah kehidupan.

Otak cergas tanpa menipu,
Jangan marah-marah,
Tak perlu begitu,
Inilah kehidupan,
Inilah kehidupan.

Asal aku OK, duit dalam kocek,
hidup dengan sederhana,
Keluarga semua OK,
Masa depan cantik,
Hidup jauh narkoba dunia,

Asalkan aku OK, hidup macam tauke
Teman ada sentiasa,
Bernyanyi dan karaoke,
Kaya macam Dato' K,
Hidup tanpa masalah dunia.

2 comments:

Unknown said...

alamak termiss..happy besday eijah..selamat hari tua..x aci la ko jimat setahun sebab besday ko ujung tahun..tp tahun ni ko dah nak masuk 3 series kan..welkam tu der kelab heheh..

Unknown said...

jom dating nak???