Oct 30, 2012

Kejutan yang tidak disangka-sangka

Bismillahirahmanirahim...................................


Dah namanya kejutan, memang lah tanpa disangka kan. Orang putih kata "surprise" tapi ni bukan kejutan hari lahir ke apa. Ceritanya berlaku pada hari ini, pada pagi yang hening lagi menenangkan. Macam biasa bersiap untuk pergi kerja bagi aku, ambik masa dalam 30 minit jer. Tengah sibuk ke hulu hilir tu, aku dengar bunyi kucing kat luar rumah. Bunyi macam memanggil mintak makanan, jadi tentulah macam tengah marah. Pelik juga setahu aku kalau "Misaki" @ "Kuchiki" mesti dah masuk rumah mintak makan, tak pernah pulak diorang mengiau. Rutin nya diorang akan tunggu aku keluar rumah, panaskan enjin pastu baru bagi makan diorang. "Meyo" dengan "Si boot" aku tak keluarkan dari sangkar, makanan minuman semua dah siap, jadi diorang takder ah nak mengiow-ngiow.

Makin lama dibiar makin kuat pulak bunyiknya. Sambil aku membebel aku keluar juga ah menjenguk kat luar, issshhh kebulur betul si misaki ni. Bila keluar jer....jeng..........jeng.......jeng... Adu terpacul kat tepi kereta. Macam tengah tunggu aku, lepas nampak aku jer die terus berhenti mengiow. Terus je pergi kat bekas makanan Misaki, lapar rupanya. Terkejut juga ah, mana taknya dah nak dekat sebulan dia menghilangkan diri. Ingatkan tak kan jumpa dah lagi. Tak sangka dia akan balik rumah aku, walaupun aku jaga die seminggu, nampaknya dia masih lagi ingat kat aku. Bulu dia dah banyak sikit, cuma perut jer kerus sikit. Mesti tak cukup makan, tidur kat mana aku pun tak tau, comot gila badan dia. Nak mandikan aku dah tak cukup masa nak pi kerja. So aku sempat bagi makan, pastu masukkan dalam cage. 

Waktu rehat 1:00p.m-2:00p.m aku balik rumah, mandikan si Adu pasal dia busuk sangat. Meyo ngan Boot buat-buat tak kenal dengan Adu, kelakar betul. Cemburu tak hingat. Yang peliknya dia macam tak pernah hilang, pasal dia macam tahu jer bilik aku, nak minum air kat tandas mana. Macam dia tak lupa semua tu. Syukur alhamdulilah dia dah pulang, bertambah lagi satu penguat semangatku. Terima kasih Allah, dikala aku tertanya-tanya tentang sesuatu yang menggembirakan aku, kau berikan kegembiraan itu. Jadi Ya Allah jadikanlah aku hamba mu yang sentiasa bersyukur dan bersangka baik pada-mu. Semoga kegembiraan yang kau berikan akan menguatkan lagi semangatku yang semakin longlai dikala ini...

macam biasa favorite spot dier;)



No comments: