Apr 17, 2013

Keperluan @ Kehendak??

Bismillahirahmanirahim...................

[kredit google image]
Rasa semacam bersalah je pada diri sendiri, hasil daripada aktiviti bershopping ahad lepas. Sebelum bershopping bukan main lagi budget tak ingat. Budget punyalah baik, sebulan sebelum bershopping tu planning nya. Tapi sayang 2,3 ribu kali sayang. Lain yang dibudget, lain pulak yang aku beli. Cubaan.... dugaan... sungguh. Memanglah jumlah perbelanjaan masih dalam range. Tapi benda alah yang aku nak sangat tu tak kesampaian. Hajatnya nak beli handbag baru, sebab aku memang ada satu jer handbag setakat ni, dan yang satu ni pun dah sikit lagi nak terputus. Bukan senang nak timbulkan hajat membeli "handbag" ni, selagi tak lunyai selagi itulah aku dok guna. Selagi boleh lah katakan. Dalam tengah kalut+berkobar-kobar nak mencari penganti "handbag" lama aku ni, satu pun aku tak leh nak berkenan.  Sebesar-besar shoppping kompleks ni takde satu pun melekat dihatiku ish...ish sadis sungguh rasanya. Setelah difikirin barang 2-3 minit, lebih baik aku tak beli sesuatu yang aku tak suka, nanti membazir je aku tak pakai. Hmmm nampak macam bagus jer keputusan yang aku buat. Tapi consequences dari keputusan aku tu sungguh unexpected. Yelah dah tak jadi nak beli , takkan lah nak balik tangan kosong jer, ape lagi antara sedar tak sedar je aku dok beli benda lain. Jadi berlakulah "dialog dalaman" untuk menyedapkan hati sendiri.

Diri aku : Aduih bila cari takde pulak yang bekenan, kalau tak cari ade jer bersidai kat tetepi dinding.. melambai-lambai...

Diri aku lagi: Takpe bulan depan jelah cari kat tempat lin takpun online saje. Banyak pilihan dan tak payah susah-susah nak keluar cari..

Diri aku : Aik nak balik gitu jer ker, tak rasa "kosong" ke? (ala-ala najwa latiff)

Diri aku lagi: hmm kalau camtu meh beli barang "keperluan" 

iyolah sedar-sedar barang keperluan hanya 1/3 jer, yang lebihnya semua kehendak

Diri aku : (mode: Berfikir sambil menyenaraikan ayat2 penyedap hati sendiri)

1. Takpe barang-barang untuk consumption  2-3 bulan punya. Tak payah beli lagi dah
2. Takpe sesekali enjoy duit kerja sendiri apa salahnya. Release tension lah katakan...
3. Takpe mulakan budget yang baru
4. Jauh disudut hati belah kanan ku mengatakan ada hikmah disebaliknya...
5. Walaupun barang tu jenis kehendak as long as aku suka dan meggunakannya dengan sebaik mungkin, maka takkan menjadi masalah...

Daripada 5 ayat yang diatas hanya No.5, yang dapat menyejukkan hati dan kepala aku buat masa ini. InsyaAllah next time aku akan lebih beringat. Kalau tak ingatpun aku akan cuba meng"remind".

Kebetulan masa nak keluar lunch tadi, aku terbaca satu petikan dari news paper The Star. Ayat yang kedua tu macam terkena jer batang hidung sendiri kalau tak tepat pun, sipi-sipi ada. Takpelah at least I learned and desired to improve myself. Which is better than always thought you are in the right track forever & ever........

"Too many people spend money they haven't earned,
To buy things they don't really want,
To impress people they don't like"  ----- by  Will smith


No comments: