Nov 12, 2012

Mr.NABOX buat hal.......

Bismillahirahmanirahim.................................

Catatan kali ini, sememangnya untuk ingatan buat diriku yang sungguh kalut lagi serabut. Pada tengahari Ahad yang panas lagi terik, aku pun memulakan langkah untuk memandikan keretaku Mr."NABOX a.k.a NBX", setelah najis mutawasitah kepunyaan seekor burung jatuh ke atas Mr. NABOX. Seingat aku kali terakhir aku menyucikan Mr. NABOX adalah pada awal tahun ni heheh. Dah nak dekat 11 bulan tak mandi rupanya, padan bau hachem....Semuanya berjalan lancar, tayar kereta dengan rem nya sekali aku kilat kan, pendek kata boleh tersenyum sampai ke telinga ah tengok hasilnya. 

Tetiba teringat engine oil dah exceed hadnya, aku tak pi lagi workshop. Hmm esok jelah ari isnin aku pi service kereta buat alignment balancing sekali. Tapi setakat top up air bateri, la ni pun aku boleh buat hehehe. Nak dijadikan cerita disebabkan oleh kegelabahan aku, aku dengan tak sengaja menjatuhkan salah satu penutup bateri tu, pop... jatuh terus masuk kat dalam enjin yang berselirat. Huaaaaa cuak gila aku, apa aku nak buat ni, nanti air bateri tu terkeluar kalau tak tutup. macam-macam perkara buruk aku pikir, air bateri terkeluar masuk dalam fuse box, terbakar n meletup ah kereta ku....macam mana nak pi kerja kalau takde kereta. Huhuhu cuba untuk bertenang, apa lagi dengan lampu suluh dan kayu "chopstik" aku pun dok korek kat dalam enjin, makin aku jolok makin jauh ke dalam lak penutup tu. Dan yang lebih sadis ianya terus hilang dari pandangan mataku yang rabun ini. Setelah terkesima sekejap dengan harapan yang semakin layu, tiba-tiba sesuatu terlintas kat otak belah kiri aku..."hmmm penting juga penutup kecik ni".Memang aku tak sangka sebab perkara kecik ni jer aku boleh jadi kelam kabut, sungguh besar impact benda kecik ni rupanya.  Tengah poneng-poneng pikir strategi seterusnya tiba-tiba kedengaran lah suara apek mendayu-dayu memanggil "Surat khabar lama, bateri lama, surat khabar lama, besi lama" haaaa gembira bukan kepalang aku ketika itu. Macam pepeatah melayu mengatakan "Seperti orang mengantuk di sorongkan bantal", tetiba harapan tadi yang semakin layu menjadi segar semula hehehe.

Stop...stop apek..dengan gagah berani aku menahan lori apek surat khabar lama. Hai apek, Lu ada dapat bateri lama ker? oooh ada kata apek tu. Aku dengan muka tak malu, terus jer straight to the point, Lu ada tak penutup bateri yang boleh fit dengan bateri kereta saya tak apek?. Nasib baik apek tu baik, dia siap layan aku test satu-satu penutup bateri yang dia ada. Walaupun sebenarnya, satu pun takde yang sama, at least adalah satu tu yang agak kena tapi longgar sikit. Takpelah ini temporary jer, jadi aku solitip dulu bagi ketat sikit. Esok baru aku bawak kat workshop, cari penutup yang betul-betul fit (kt workshop banyak sikit bateri lama). Jadi aku pun mintaklah ngan apek sambil buat muka kesian yang amat. Bak kata pepatah melayu   membalas jasa apek tu aku pun jual lah sangkar kucing ngan bateri lama kereta kawan aku. heeheh daripada terbiar jer sangkar kucing tu (pasal dah rosak) lebih baik aku jual.  Bateri lama tu pun "housemate" lama main tinggal je. Jadi daripada menyemak kat depan rumah baik aku jual. Hehee hasil jualan tu dapat lah dalam RM8, bolehlah beli penyapu rumah yang dah kopak.

Walaupun berbeza sungguh tapi bolehlah dari takder.......
Hasil dari kerisauan tahap gabanku... sebelum sampai bengkel
Ceritanya tak berhenti disini, aku punya bonet enjin la pulak yang tak boleh tutup. isshhhh poneng kepala eden, kalau tak boleh tutup takut-takut kereta tak hilang tapi bateri dan enjin pulak yang kena kebas nanti. Ape lagi call workshop, nasib baik ada kedai yang bukak. Terus buat service, penutup bateri pun diorang tukar dengan yang lebih fit.Lepas balik dari workshop aku pi lah bukak semula bonet enjin tu, heheh hajat nak confirmkan jer dah betul-betul elok ke belum. Tup....tup tak boleh tutup semula...arghhhhh tensen betoi.. .. oleh kerana aku tensen aku biar jer Mr.NABOX kat luar dengan bonet enjin terbuka. Hahahah padan muka dia, siapa suruh buat hal... tidoq ah hang camtu malam ni. Esok baru aku pikir camner nak settlekan. 

Moral of the story:

a. Jangan acuh tak acuh dengan benda/perkara kecil, walaupun kecil tapi mampu buat kepaloku poneng.
b. Jangan buang bateri lama,kalao nak jual juga ambik 1 ke 2 penutupnya buat spare 
c. Jangan buang resit service kereta anda, pasal contact no. semua ada kat situ (berguna untuk kecemasan)
d. Jangan malas memandikan kereta sendiri, nanti dia memberontak macam Mr.NABOX (sesekali dia nak bermanja kot). 
e. Sayangi dan hargailah harta anda, kerana dia telah dianugerahkan Allah untuk mempermudahkan kehidupan kita.
e. Jangan mengeluh atas apa yang terjadi, kerana tanpa disangka hari anda telah dipenuhi aktiviti-aktiviti yang sihat lagi aktif ...(hahah walaupun initial plan nak rehat kat rumah sambil guling-guling ngn meyo, boot, n adu) tapi akhirnya jadi lainlah pulak.
f.  Hargai setiap detik yang dilalui kerana banyak pelajaran yang dapat diambil. 

No comments: