Jul 6, 2012

Nasi Ulam gaya ku semberono.....

Why suddenly? cik ijah oiiiii.... reason seperti dibawah ini:

1. pasai makn angah buat tak ajak aku sekali huhuhu, Tak pernah makan pun sebelum ni.
2. my favorite salad = ulam2 @ belakang rumah
3. semalam puasa, macam2 nak makan. mengalahkan pompuan mengandung heheheh

So malam2 buta dok pi GIANT cari ingredient, tp banyak takde.So just use whatever yg aku rasa betul heheheh.

A. Ulam - hiris or cincang : Daun kunyit, laksa leaves(kesum), bunga kantan, lemongrass (serai), kacang panjang, pegaga
B. Bahan perasa  - Tumbuk hingga lumat : Lada hitam, cili (3-4biji) , belacan, bawang kecik (3-4 biji),ikan bilis or ikn masin (goreng dulu)
c. kerisik tapi aku gantikan dengan serunding ikan (huhuhu kelapa parut takde so aku gune je kekreativitian aku yg memang x dapek nk dinafikan ni).
d. Nasi yang panas2 letak garam sikit.

# pasal menyahut cabaran emi, aku gagahkan diri masak pagi2 buta wat breakfst hahaha kire "geng brunch" jadi (mouse lab). dah lah x pernah rase nasi ulam ni tu tup terus je nak wat sendiri,,, tapi yang bagusnya sedap ke dok aku pun x tau coz xleh compare heheheh.

tada.........siap pun "first trial Nasi Ulam"................(ala2 masterchief gitu)


No comments: