Aug 16, 2015

Macaroni...oh Markonah

Bismillahirahmanirahim...................

Juadah yang berjaya dibawa sebagai "potluck" masa jamuan raya bersama penduduk velo residence. Poneng jugaklah pikir nak bawak apa. Mulanya nak buat benda lain, lain pulak yang jadi. Rancangan asalnya nak buat sama ada choc moist cake or baked macaroni n cheese, siap beli semua bahan-bahan untuk buat kek dan macaroni cheese lagi. Tetapi setelah dipertimbang-timbangkan yang mana kalo nak buat kek coklat yg dah lama aku tak buat dan macaroni cheese yang hanya pernah sekali aku buat suatu masa dahulu. Jadi aku membuat keputusan tak nak amik risiko hahaha mana tau tak jadi terus, mau naya. Dah lah first time debut aku kat taman ni, prestasi kene jage. Maka terhasilah macaroni goreng ala markonahku...... apa-apapun ... DONE IS BETTER THAN PERFECT.  

First time makan kat umah yan (housemate 1st year ku di ukm). Sedap gila mak yan masak, sampai setiap kali yan balik dari rumah dia kat gombak mesti pesan macaroni mak die. Jadi aku agak2 jelah apa mak dia masukkan dalam resipi tu, hasilnya macam 70% similar. Hmm maybe air tangan tak sama huhhuu....Sebelum lupa, ni resipinya, bagus untuk aku yang on/off memasak ni sekejap2 lupa memanjang.

Bahan-Bahan:
1.Lada kering
2.Bawang kecik
3.Bawang putih 
** 1-3, blender je semua
4. Bawang putih and Bawang besar
5.Capsicum
6. Tomato cherry
7.Daun bawng & sup
**4-7 Cincang kecik2
8.Mince meat
9.Serbuk kari daging



Cara-Caranya:
Tumis bahan-bahan 1-4 bersama 2 sudu serbuk kari daging dan black pepper, bila dah naik bau masukkan daging cincang yang telah digoreng bersama sedikit minyak terlebih dahulu. Lepas tu masukkan sayur mayur yang ada, tinggalkan sedikit tomato cherry and daun bawang/saderi untuk hiasan nanti.Then baru masukkan macaroni yang telah direbus terlebih dahulu. 





No comments: