May 5, 2014

Project perumahan tanggung sendiri...Part 1

Bismillahirahmanirahim.....................

Mari berbicara mengenai “Projek Perumahan Tanggung Sendiri”.

Stage 1: Bermulanya dari sebuah impian di pertengahan 2011
Setiap perkara yang terjadi kenalah ada niatnya atau harapannya barulah boleh terjadi. Semuanya bermula bila adikku aqila dah nak masuk SPM. Hmmm timbul pulak rasa cuak bila fikirkan adik nnt lambat laun akan keluar kampong juga, mestilah nak sambung belajar. Ishhh kalo adik sambung belajar of coz mak ngan ayah jelah dua orang kat kampong. Risau pulak kalo emergency ke ape. Daripada aku risau dari jauh lebih baik aku bawak duduk ngan aku kat sini. Jadi inilah yang “trigger” kan niat aku beli rumah.

Stage 2: Survey & pembelian di akhir-akhir 2011-awal 2012
Alhamdulillah aku mempunyai kakak dan sahabat yang banyak membantu dalam proses pemilihan rumah untuk dibeli. Mulanya nak cari rumah Semi-D yelah untuk keselesaan mak ngan ayah, confirmlah kene ada bilik bawah yang luas.  Tapi cari punya cari takdelah pulak yang jual Semi-D yang dalam lingkungan kemampuanku. Antara kawasan-kawasan yang menjadi fokusku:
  •  Kota seri emas  (Pemaju Sime-Darby)
  •  Salak tinggi (Pemaju – tak hengat sudah)
  • Pajam ( Pemaju – Seri Pajam)
  • Nilai (Pemaju Sime-Darby)
  • Bandar Sri Sendayan (Pemaju – Matrix Concept)
Akhirnya setelah menilai dari segi harga, kawasan, keluasan, dan juga advantage2 yang lain. Maka No. 5 lah yang jadi pilihan. Maka tanggal February 2012, termaktublah urusan jual beli dengan pemaju. Pembinaan dijangga siap 2 tahun dari tarikh pemelian iaitu pada akhir 2013.

Stage 3: Upacara penyerahan kunci dan penambah baikan rumah akhir tahun 2013 – April 2014

Ayin n amir model iklan rumah..............terbaru di pasaran kuikui...
Bersyukur pada Allah dengan izin-NYA maka siap jugalah rumahku. Awal bulan Disember aku pi ambil kunci, actually aku lambat hampir sebulan. Masa ambil kunci aku gi ambil dengan Cik Siti Zulikha hehe sebelum dia bertukar status kepada Puan Siti. Selepas ambil kunci maka bermulalah “pening kepalaku” mana taknya berpuluh “planning” kat kepala aku ni mana lagi nak uruskan hal-ehwal rumah baru, rumah yang aku sewa, dan juga hal-ehwal koje. Dulu masa beli rumah aku mati-mati ingat yang siap jer rumah dah boleh pindah masuk terus. Cehhhh itu semua khayalan belaka. Banyak koje nak kene buat lagi aduiiiiiii. Antaranya:

Rumah Sendiri
  • Wiring mengwiring (pasang lampu, kipas bagai)
Wayar-wayar yang terjurai ni kenelah panggil wiring man ....
  • Kitchen cabinet
Nilah rupe asalnyer bahagian dapur.......
  • Plaster ceiling (tak buat takpe, tapi aku buat pasal pengaruh rakan tak x sebaya heheh gurau jo
  • TV platform (Ni pun kes terpengaruh jugak ishhh2)
  • Grill pintu dan tingkap jangan dilupakan, tambah-tambah taman perumahan baru,isshhh sia-sia jer je kene pecah masuk. 
Rumah Sewa
7 tahun nyer barang .......................
  •  Pembungkusan barang-barang dan segala benda yang aku kumpul sejak 2007 – 2014 , huyooo 7 tahun aku menyewa tu.
  • Proses pembersihan rumah sebelum berpindah keluar… nak patah pinggang mengemop besar-besaran, start dar hall ke bilik sehinggalah ke dapur.
  • Proses permindahan barang dari Nilai ke sendayan aku sewa lori 3 tan (RM300 per trip). Hahaha bajet banyak sangat barang kan. Sekali separuh lori pun tak sampai. Barang yang besar macam peti ais, mesin basuh , almari, kerusi malas @ ayah aku panggil kerusi gedik2. ngan katil bujang aku jer  Yang berkotak-kotak tu macam pakaian (2 kotak), buku-buku (4 kotak), CD/DVD Bleach (1 kotak), cookingware(1 kotak) yang lagi 2 kotak tu (barang-barang merapu)
  • Bukan setakat pindah barang jer, sampah pun aku sewa lori RM 50. Yelah tak sampai hati aku tengok rumah pasgaran ni, bila ade jer yg keluar, memasing tinggal barang cam tilam, mesin basuh , dan memacam lagi kat depan beranda  pastu blahhh gitu jer.
  • Bagi training kat next leader hahaha fiza camne nak bayar sewa rumah, bayar bil api air, dan bayar fee security guard. Semua tu aku buat sendiri selama 6 tahun. Jadi tibalah masanya aku menyerahkan tanggungjawab itu, yahooo………
kerusi gedik-gedikku yang berusia 7 tahun.... akan ku bawamu kemana saja.....
Sayu jugalah aku bila blahhh dari ruma sewa ku kat Desa Kasia, sebab dah biasa kot hidup kat situ. Dahlah dekat ngan opis dan segala fasiliti yang penting. Tapi itulah yang dinamakan penghijrahan, inshaallah semuanya akan baik-baik saja ditempat yang baru……..Amin. 

Seminggu sudah masuk rumah baru iaitu pada 26hb April, nasib baik Qila cuti semester, adelah peneman awal-awal tu. Saja je masuk awal dengan Qila dapat usha2 kawasan baru mana tempat nak belanja harian, klinik kat mane, short cut ke tempat keje, jalan yg ok kalau balik lewat malam dan macam-macam lagi. Once dah familiar sikit, semalam juga bawak mak ngan ayah dari kampung. Syahdu jugaklah pasal pagi ni first time sebelum pergi kerja buat sarapan untuk mak ngan ayah dan salam dan cium tangan mak n ayah. Yelah selama ni cium salam masa gi sekolah jer..... InshaAllah aku akan cuba yang terbaik menjaga mereka semoga Allah mempermudahkan segala urusan kita umat islam di dunia dan akhirat............................

1 comment:

Armacon Intelligence Sdn Bhd said...

Kalau nak renovate/buat plaster ceiling boleh tgk blog kami di:

http://armaconintelligence.blogspot.com/2014/05/plaster-ceiling-partitioning.html

Hubungi kami 019-334 5398