May 2, 2014

Kesempatan yang tertangguh.......................

Bismillahirahmanirahim........

Title, cam poyo tak hengat....oops dah bulan masuk bulan Mei 2014, kalau boleh digambarkn dengan kata-kata rasa macam tengah "belari marathon". Jangan kata nak mengupdate blog, diri sendiri pun dah tak berapa terurus. Sejak projek bermula di pertengahan disember tahun lepas, sampai la bulan ni, banyak perkara yang terjadi disekelilingku tak kiralah berkenaan kerja, keluarga, persahabatan mahupun negara. Kalo tak kena "direct" pun, tempias terasa juga bro...

Disebabkan semalam 1 Mei iaitu " Labour Day" maka aku mulakan catatan pertama blogkku pada tahun 2014 dengan kisah-kisah di tempat koje a.k.a tempat aku mencari-cari duit heheheh...

"On-call" di awal pagi dah jadi kebiaasaan. Kalo jam 5-6 pagi boleh tahanlah tp kalo nak kene pi jam 12-3 pagi ni erghhhh seram gak lah. Lagi-lagi kalo nak kene pergi ke technical area. Kira aku ni macam the character kartun "courage the cowardly dog" lah, takut-takut pun buat jugak. Ditambah pulak dengan "gosip-gosip - kehantuan" yang di tambah2 ajinamoto secukup rasa..telinga memeasing

Stories 1
Kisah pak guard , yang lari lintang pukang dan terus demam selama 1 minggu disebabkan terpandang seorang perempuan duduk bertenggek di tangki air dengan rambut yang panjang mengurai. ishhhhh sudahnyer aku tak berani parking kereta aku kt bahagian belakang ofis yang sgtlah berdekatan ngan tangki air tu. Huhuhu kalo ter"park" pun aku akan berjalan tunduk setunduknya kt jalan raya huhu x mo lah aku nak mendongak2 nak tengok bulan bintang, takut-takut diizinkan oleh Nya terpandang....confirm aku pengsan..

Stories 2
Ni kisah diceritakan oleh bebudak Lab, katanya diorang dengar bunyi-bunyian seperti org gelak-gelak tak kiralah siang or malam. Boleh dikatakan 2-3 orang lah yang pernah dengar. Kebenaranya tuhan saja yang tau

Stories 3
Kali ni aku yang alami, masa terjadi perkara tu aku dah keluar dari plant. Masa kejadian tu dalam pukul 10:00 - 12:00 malam tepat pukul 1:00malam aku blahhhh balik setelah aku dapat men"cool"down kan diri. Masa kejadian tu adalah beberapa 3 orang dari dept aku & dalam 2 orng budak QA kat floor bawah. Aku masa tu tgh sibuk siapkan BMR (batch manufacturing record), pada masa yang sama adalah seorang kawan aku (pompuan) pun balik lambat sebab nk settlekan doc. cubicle die dalam 10 langkah je dari tempat aku. Dia ni memang suka dengar lagu guna headphone dia, aku perasan jugak sambil-sambil tu die menyanyi... humming-humming gitu. Tetiba sambil dia menyanyi-nyanyi tu.... aku terdengar bunyi orang shhhhhshhhhhh....macam bunyi orang "suruh diam". Memula aku ingat ade orang lain selai kitorang kt floor bawah, so aku biarkan.....saje. Hampir setengah jam, asal kawan aku ni keluar suara nyanyi..... mesti ade bunyi tu. Aku tunggu jugak lah sambil-sambil tu aku saja jerit panggil kawan aku tu berborak-borak. Bila habis borak dan aku fokus balik ngan kerja aku dan kawan aku pun sama buat kerja dia sambil menyanyi. Haiihhhhh bunyi lagi...aku pun beranikan diri, bangun dan meninjau kawasan sekitar kitorang. hmmm sah memang kitorang je yang ada kat situ. Yang lain maybe ade dlm lab or plant ataupun technical area. Masa tu dah nak dekat pukul 1:00a.m, bila masuk jer budak shift tgh malam aku pe lagi, terus minta izin chow dulu....Aku tak bercerita pun ngan kawan aku yang suka menyanyi tu... bukan apa malas nak menakutkan dia dan diri aku aku jugak masa tu. Aku pun tak pasti kenapa, maybe "mereka " itu tak suka bunyi bising. Yelah waktu dia ngan waktu kita kan terbalik, maybe "mereka" tengah bekerja gamaknya.

Habis cerita yang related ngan makhluk itu, tapi sebenarnya dugaan yang besar adalah  sesama kita ni. Telan jelah ni semua asam garam kehidupan. Takpe membantu selagi termampu, janganlah berkira sangat dengan pangkat, mahupun skop kerja ker, kalau tak tahu boleh belajar. Jangan jadikan tak tahu tu sebagai alasan untuk selamanya tidak mengetahui. Disaat aku diuji dengan kerenah-kerenah manusia yang serba serabai ni isshhh issshh (cakap macam  bukan manusia jer aku ni), keluargalah penguat semangat lebih-lebih lagi ibuku sayang...muah..muah.... syukur aku masih lagi diizinkan ALLAH merasai nikmat kekeluargaan.

Agak keletihan jugaklah sebab selama lebih kurang 5 bulan ni sibuk dengan 2 projek. Hehee tapi yang satu lagi tak related langsung dengan "kerja cari duit" aku sebab dia projek jangka panjang yang aku namakan
" Projek perumahan tanggung Sendiri". Alhamdullilah impian memiliki rumah sendiri tercapai. Akhirnya tak perlulah aku dok membayar RM200 sebulan kat tuan rumah. Sebab aku dah jadi tuan rumah hehehe.
Cerita berkenaan "Projek perumahan Tanggung sendiri" ni aku sambung pada rapuan akan datang .........

No comments: