Feb 26, 2013

Yakinlah PadaNya.........Insha Allah anda akan yakin pada dirimu......

Bismillahirahmanirahim.........

2 minggu yang penuh dengan kejutan. Semoga "kejutan yang baik" membuatkan aku lebih menghargai diriku dan orang disekelilingku. Dan semestinya menambahkan rasa syukur atas segala nikmat yang diberi. Sementara "kejutan yang buruk" menguatkan lagi semangat meneruskan kehidupan di dunia pinjaman ini. 

O.P.P.O.R.T.U.N.I.T.Y  inilah seketul perkataan yang mengambarkan keadaan aku ketika ini. Ya ia terkategori dalam "kejutan yang baik" namun dia datang bersama "Responsibility". Bagi aku yang selalu "under-confident" ni opportunity kerap kali membimbangkan aku. Kalau tak banyak, sedikit confirm ada. Tengah aku didalam dilema, tetiba ada satu iklan kat TV macam tahu-tahu jer situasi aku...... walaupun dengan hanya satu ayat sudah cukup membuka mata aku yang agak kesepetan ini. Nilah ayatnya "Life Begins When You Are out of Your Comfort Zone". Otak aku pun terus berputar-putar tentang consequence daripada keputusan yang bakal aku buat. Setelah mengambil kira, secara tambah dan tolak segala kemungkinan, Insha Allah aku mampu melakukanya selagi aku punya DIA didalam setiap detik yang akan aku lalui. Bukankah hanya Allah yang Maha berkuasa lagi mengetahui buruk dan baik tentang sesuatu itu? jadi wahai cik Halijah mengapakah harus anda bimbang dan berkeluh kesah tentang perkara yang diluar jangkaan akal mu? Insha Allah setiap sesuatu yang dikurniakan adalah untuk kebaikan-mu.


Walaupun secara lahiriahnya burung nampak seperti sangat bebas diangkasa, tapi pada hakikatnya burung juga terikat dengan segala sesuatu yang Allah tetapkan baginya.  Begitu juga aku, walaupun 1.5 juta kali kawan-kawanku bertanya, kenapa aku masih disitu...jawapanya kerana aku masih ada tanggungjawab yang aku ingin usahakan sambil menyaksikan hasilnya. Kerana aku tidak akan sesekali berputus asa meskipun "upah wang" yang aku terima tidak semewah rakan-rakanku yang lain. Kerana itu bukan ukuran bagiku... yang penting adalah kesinambungan peluang untuk adik-adik yang masih menuntut.... itulah perkara yang mengikat aku disini.... semoga Allah s.w.t memberkati usahaku ini dan sentiasa menguatkan semangatku... Amin


No comments: