May 2, 2013

Hiking: Gunung Nuang (Janda Baik)

Bismillahirahmanirahim.........................


Alhamdullilah sabtu yang lepas (27/04/2013) berjaya menawan satu lagi puncak gunung yang ada di Negara Malaysia yang indah lagi permai ini. Gunung Nuang namanya, sebelum mendaki macam-macam cerita aku dengar pasal gunung ni. Antara yang paling popular adalah potensi yang tinggi untuk sesat kat dalam hutan ni. Cuak jugak memula tu, hampir-hampir  je tak jadi pergi. Bukan apa aku ni walaupun boleh dikatakan selalu masuk hutan tapi pengalaman bermalam atau bercamping dalam hutan tak pernah lagi. Untuk pengetahuan ada 2 laluan bagi pendaki, pilihan pertama dari hulu langat (selangor). Laluan ni lebih pendek tetapi lebih "mencanak" pendakian nya. Laluan kedua pulak dari Janda baik (pahang). Mengikut kata-kata dari pendaki-pendaki, laluan ni lebih panjang tapi tidak terus menerus "mencanak" pendakiannya.

Perjalanan kali ni bermula dengan tersangatlah awalnya dan panjang sekali. Kali ni group pendakian ada 23 orang ramainya. Tapi yang aku kenal adalah dalam 5-6 orang. Tapi semuanya baik-baik belaka dan peramah, bagusss bertambah lagi member-member sekepala dengan aku hehehe. Tapi kali ni Yoke ling pun tak pasal-pasal  terjebak sekali. Kesian amoi tu kena bangun pagi-pagi.

4:30a.m - 6:00a.m       : Dari nilai ke Genting Sempah R&R
6:30a.m -7:20a.m        : Bergerak ke janda baik dan berkumpul di starting point
7:30a.m -12:30 p.m     : Pendakian bermula dan tiba ke puncak Gunung
12:30p.m - 2:30p.m     : Berehat-rehat sambil membuang-buang pacat di badan
2:30p.m -7:30p.m        : bergerak turun dan tiba di starting point

Memasing fresah dan bersemangat nak memulakan perjalanan (laila & yoke ling)
Peace yer laila hahhahaa memula biasalah gumbira

Salah satu scenery yang sejuk mata memandang...........

Melintasi perumahan orang asli...... anda pasti disambut dengan salakan anjing .... haaa ni die punye chief!
Banyak la pulok pokok-pokok tumbangnya.......


Tabahjer lah.... tanah yang amat lah licin.....
Kalau renung lama-lama kat tanah, nampaklah 10-20 ekor pacat mengiut2
Antara pengalaman yang best merentasi rimbunan akar2 kayu... siap boleh main henjut2 lagi
Yang bawah tu macam buah "zaitun" yang ada kat sekolah rendah aku (kategori snek aku dulu)
Air terjun chemperoh "Terbaik!!"
Perjalanan dari starting point ke air terjun ni mengambil masa 1 jam +++. Cabaran sepanjang perjalanan adalah keadann yang teramatlah becak, pacat-pacat jangan cakap lah memasing sampai jer air terjun dok mengira berapa ekor pacat yang melekat kat memasing.... kat sini berehat lebih kurang 1/2 jam. Bagi sesiapa yang nak top up air boleh lah ambil kat sini. Tak perlu risau airnya bersih jernih dan rasanya pun sedap.... aku selamba je minum. Sebelum meneruskan pendakian, kitorang punyer guide dah warning... kalau ade sesiapa nak quit baik patah balik dari sini. Pasal perjalanan lepas ni memang menjerihkan... semuanya "mencanak" tingginya. Bagi mengambarkan kepayahan ini, maka tiada gambar dapat aku snap selepas dari air terjun hahahha.

Haaa ini jer mercu tanda puncak gunung ni.... yeah!!!! (ade model inter frame kat pokok tu)
Tak sangka kat atas ni pun macam zoo, gile jinak tupai ni, gemuk2 pulak tu
Batu tanda sempadan diatas puncak gunung (antara negeri pahang & selangor)
Ada yang masak maggi rusky, aku tapau nasi lemak tapi sambal, telur timun nasi semua campur, dan photo  "tongkat heroku".

SUMMARY:

1) Ketinggian pendakian 1493m
2) Cabaran: ketahanan fizikal, tahap kelicinan/kebasahan tanah, pacat memacat, jalan yang agak "confuse"
3) Salah seorang kawan terseliuh bahu dan hampir pitam masa perjalanan turun
4) Beberapa kali kakiku cramp pasal kesejukan meredah sungai & air terjun.nasib baik ada bawak minyak panas.... so masalah dapat diselesaikan dengan bijak
5) Aku sudah dapat menerima kehadiran pacat dengan lebih "tenang" hahhaha dah tak geli dah. Siap boleh tolong orang lain buang pacat-pacat dari badan diorang
6) Pengalaman dari atas puncak tak berapa menarik (puncak yang agak sempit)....mungkin juga sebab aku keletihan untuk cuba menikamti keindahan tersembunyinya.....
7) Alhamdullilah masa mendaki amalkan zikir-takbir dan masa menuruni tempat tinggi amalkan zikir-tasbih insyaallahakan rasa lebih tenang dan kurang penatnya........
8) Masa mendaki, terdetik hati aku "kalau lah ada kayu macam tongkat kan bagus". Tak berapa lama lepas tu tetiba aku jumpa kayu yang sebijik macam tongkat, lurus dan sedang-sedang elok ketinggiannya dengan aku. Bersyukur sangat masa tu,sebab ianya sangat membantu. Masa turun tu, ada juga terasa macam nak bawak balik jer tongkat tu. Tapi bebudak tu kata lebih baik ditinggalkan saja kat hutan tu. Tapi sempat juga aku ambil gambar tongkat tu untuk kenangan (refer photo sebelah nasi lemak tu).
9) Walaupun aku cakap semuanya mengenai cabaran fizikal tetapi apa yang penting adalah kekuatan mental dan spirit kita......Because " You're the only one who gets to decide where your limit is"



3 comments:

syahirahfs said...

hye., awak boleh email sy tak? sy nak tnye pasal hiking ke gunung nuang ni.,:)
> syahirah.marodzi@ymail.com

Andy said...

TEBING TINGGI BACKPACKER
MOUNT GUIDE SERVICE
nuang via janda baik/pangsun
Will arrange:
-permit
-police report
-nature guide
-1st aid kit
-tent rental

ANDY 017-9997790
wataps/sms/call

jiwa hiking said...

naik gunung nuang memang kena pakai guide ke? kalau xpakai guide boleh x?